
L’Organització Mundial de la Salut va assegurar en estudi que el 15% dels adults en edat laboral pateixen algun trastorn mental i, cada dia, es perden dotze mil milions de dies de treball degut a depressió i ansietat. Així, la mala salut mental és un tema que no pot passar-se per alt dins dels negocis.
Els experts de International SOS, negoci dedicat la gestió de la salut laboral, van subratllar la importància que les organitzacions reconeguin l’impacte que això pot tenir en els seus empleats i prenguin mesures per a protegir i promoure la salut mental de la seva plantilla.
El treball pot ser un element protector de la salut mental, però també pot contribuir a empitjorar-la. Sense un suport eficaç – van advertir els experts – per part de les empreses, els problemes de salut mental poden afectar la capacitat dels empleats per a treballar de manera productiva i augmentar l’absentisme laboral. D’aquesta manera, una cultura laboral que se centri en la prevenció de les malalties mentals i fomenti l’autocura té un valor incalculable per als empleats.
“Les organitzacions reconeixen ara la creixent necessitat de centrar-se en la salut mental. La creació de condicions de treball en les quals cada empleat pugui millorar les seves habilitats per a millorar el seu benestar mental i la posada en marxa d’iniciatives per a prevenir les malalties mentals són fonamentals. No obstant això, els empresaris han de saber que els empleats sovint se senten poc inclinats a parlar dels seus problemes de salut mental amb els seus companys i caps. Per a contrarestar aquesta situació, és important que les empreses ofereixin una sèrie de solucions personalitzades que responguin a les diferents necessitats i expectatives de cada empleat. El suport a la salut mental i el benestar, com l’assessorament individual a curt termini, la celebració de jornades de benestar en el treball, les línies telefòniques de benestar 24 hores al dia, 7 dies a la setmana i la formació per a conscienciar sobre l’estrès, resulten molt valuosos per als empleats”, va afegir Santiago Álvarez de Toledo, Country Manager de International SOS per a Espanya i Portugal.
Cinc consells dels experts per a protegir la salut mental dels empleats
1. Crear una cultura emocionalment oberta i que fomenti la comunicació oberta: les empreses han de crear un espai segur perquè els empleats parlin de la seva salut mental i el seu benestar, animant-los a parlar si se senten aclaparats o amb dificultats.
2. Promoure l’autocura: proporcionar recursos sobre pràctiques d’autocura com l’exercici, l’alimentació sana i les tècniques de gestió de l’estrès. Permetre i animar als empleats a fer pauses regulars dins de la jornada laboral per a prendre aire fresc i estirar-se.
3. Proporcionar flexibilitat: en termes d’horaris de treball i ubicació per a ajudar els empleats a equilibrar la seva vida laboral i personal en funció de les necessitats individuals.
4. Assegurar-se que els empleats sàpiguen que no estan solos: animar-los a fer ús de qualsevol recurs i suport de salut mental disponible, com a assessorament o programes d’assistència per a empleats.
5. Formar als caps d’equip en benestar o en primers auxilis en salut mental: perquè sàpiguen reconèixer els signes de problemes de salut mental i com ajudar als empleats que puguin tenir dificultats.
Font: autonomosyemprendedor.es